27.03.18

Pähapäevaõmblus nr 4 - Valjala vanaeide jätkuv tulemine

Sellel pühapäeval tegin kohe palju aeglast õmblustööd. Kohe nii palju, et seda jätkus isegi esmaspäevaks. Aga tulemuseks on ainult üks särk või õieti käiksed nagu seda rõivatükki vanasti Saaremaal nimetati. Töö on jätkuks minu Valjala vanaeide tulemise projektis, mille kohta saab lugeda siit ja ka veel siit.

Sel pühapäeval siis kõik teistmoodi. Ei mingeid overlokiõmblusi ega kiireid käike, käsitsi tehtud tikkpisted, peenikesed punumised ja õmblused. Minu Valjala käiksed on tegelikult väga lihtsad. Eeskujuks on neil 1895. aastal Oskar Kallase poolt Valjala kihelkonnast kogutud käiksed ERM A 291:302, mille kohta on legendis öeldud: Sel ajal olid juba tarvituselt kadunud. Käikseid kanti suvel.

Alustasin oma projekti juba siis, kui ERM oli veel vanas majas ja mul oli võimalus neid lähedalt vaadata. Seetõttu sain kõik teha nii nagu originaalil (muisi pildilt poleks osanud kõike siiski välja lugeda). Muide need vanad käiksed olid ülikvaliteetselt õmmeldud ja pisitillukeste toredate detailidega, näiteks palmitsetud paelte otsa tehtud kaheksasse põimitud kolmnurkadega (sellest seletusest saan vist nüüd küll ainult mina aru :))

Vaata originaali muis.ee lehelt.

Minu särk tuli isegi samade mõõtudega ja istub seljas väga mugavalt. Ma ei näe mitte mingit põhjendust tavale teha särkidele kaasaegseid mugandusi nagu varrukakaared jne.

Saaremaal kanti ühe suure sõle asemel 3-4 väikest sõlge rivis, suuremad allpool, tillukesed üleval. Kolm sõlge on mulle kingitud, ühe soetasin ise, Saaremaa tüüpi sõlgede autor on hõbedakunstnik Keiu Kulles. Käiksed pannakse otsapidi kuue (seeliku) sisse, peale tuleb veel abu ja siniruuduline rätik.



Käiksed on valmis - kangas linane, tikand puuvillane, tikkpisted peenema heegelniidiga, niidist nööbid ja aasad, palmitsetud paelad, rinnalõhiku ots on ka uhkem kui tavaliselt.
Naridele (Saaremaal varrukavärvlid) tegi musta ristpistetikandi laps Tiina, sest siis mul ei olnud veel vanainimesele sobilikku luuplampi soetatud. krae on sellepärast selline lihtne, et sellele lisaks kanti veel tikitud lahtkraed, mis alles ootab tegemist.

Hädavajalik vidin peenema õmblustöö tegemiseks.

Valjala vanaeide projekt jätkub...

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar